Zien wat nodig is!

Kwartier maken is als een pad oplopen zonder dat de bestemming al helemaal duidelijk is. Het begint met een idee, een gedachte, een wens. Meestal gaat het daarbij om een noodzaak tot een verandering, de wens om een andere aanpak, het neer willen zetten van een nieuw product, uitbreiding van de organisatie. Of, gewoon simpelweg iets willen neerzetten dat er nog niet is, maar waar wel het gevoel bij is dat het van belang is.

In opdracht van de organisatie ga ik met jullie op pad, met een plan waar slechts de contouren van bekend zijn en met een specifieke gedachte voor de bestemming voor ogen. Ik maak dat we ergens willen uitkomen. Mijn taak is het opzetten en ontwikkelen van het plan dat nodig is om tot een (eind)bestemming te komen.

Herken je jezelf hierin?

Je weet dat er íets moet veranderen maar wat…..

In de organisatie is het merkbaar dat er iets veranderen mag. Er is een gevoel van we willen het anders maar wat dan precies. Gefeliciteerd, jullie bevinden je in de eerste stap van onbewust gedrag naar bewust gedrag.

Als kwartiermaker help ik jullie als organisatie bij het verkennen van deze inzichten en het helder krijgen van je visie op verandering. Mijn rol is om samen met jullie te ontdekken wat er precies moet veranderen en hoe we dat kunnen bereiken. Ik breng structuur in de chaos en transformeer de complexiteit in een logisch en werkbaar proces.

Mijn organisatie heeft behoefte aan nieuwe inzichten en een andere blik..

Als kwartiermaker creëer ik een omgeving waar mensen kunnen ontplooien en groeien, elk vanuit hun eigen talent en ontwikkeling. Zie het als als herstructureren en het transformeren van complexiteit in logische processen. Met elkaar zetten we dan een nieuwe basis neer, een stevig fundament waarin jullie als organisatie kunnen floreren en de gewenste veranderingen werkelijkheid wordt.

Het ontbreekt ons aan vorm en structuur en daardoor stagneert het proces….

Een onduidelijke vorm en structuur is de mooiste basis voor groei en verandering! Als kwartiermaker kijk ik eerst met jullie naar waar de knelpunten en de problemen zitten. Vervolgens stappen we met elkaar een creatief proces is van herschikken en stroomlijnen. Gevolg is dat processen in beeld komen om vervolgens te worden verbeterd en herschikt. Er ontstaat een werkomgeving waar iedereen kan gedijen en verder kan groeien naar succes.

Hoe we samen een route bepalen naar een cultuur van innovatie en verandering

Analyse van de situatie

Het identificeren van de belangrijkste knelpunten en uitdagingen waar de organisatie mee te maken heeft. Dat doe ik door het voeren gesprekken met verschillende mensen, vanuit verschillende lagen in de organisatie, waar ik informatie uit ophaal waarmee ik de huidige situatie en problemen in kaart breng.

Visie en doelstelling

We bepalen met de betrokkenen een duidelijke visie voor de toekomst. Daarbij worden concrete en meetbare doelen vastgesteld die richting geven aan het proces en de gewenste resultaten beschrijven.

Deze stap wordt uitgevoerd in een creatieve (werk)sessie.

Het ontwikkelen van een strategie

Het ontwikkelen van een strategie om de gestelde doelen te bereiken. Identificeren van de benodigde middelen, opstellen van een plan van actie en het bepalen van de prioriteiten en stappen die nodig zijn om de visie te realiseren.

Actie en implementatie

Voer de plannen uit en breng de noodzakelijke veranderingen in de organisatie aan. Coördineer de activiteiten en zorg ervoor dat de betrokken teams effectief samenwerken om de doelen te bereiken.

Inzet van communicatie en betrokkenheid

Alle relevante stakeholders worden gedurende het kwartiermakersproces steeds betrokken en geïnformeerd. Er is sprake van open communicatie, waarin ruimte is voor feedback en het bouwen aan draagvlak en commitment binnen de organisatie.

Evalueren en bijsturen

Regelmatig wordt de voortgang gemonitord en de (tussentijdse) resultaten beoordeeld. Soms is het nodig om plan bij te stellen van feedback en veranderende omstandigheden om de doelen succesvol te bereiken.

Kwartiermaken; wat is dat?

Een kwartiermaker laat zich niet vangen in een aantal generieke kenmerken en competenties. Eenvoudiger is om een aantal karaktereigenschappen te noemen die ik inzet in mijn rol als kwartiermaker;

  • ik ben een sociaal solist die goed met mensen om kan gaan;
  • ik ben creatief en, denk het liefst buiten de gebaande paden om mijn doel te bereiken;
  • ik zoek graag de randjes van het kader op;
  • in het werk zet ik voldoende ego in om me te laten gelden, maar laat dat ego ook meteen weer los als het doel bereikt is en anderen met de eer kunnen gaan strijken;
  • ik ben eigenwijs en standvastig ten aanzien van het proces en flexibel en klantgericht op de inhoud;
  • en bovenal, ik ben een ras optimist -;)

We waren het niet altijd eens over de wijze van aanpak, maar dankzij jou is de verhouding met de gemeenten er zeker op vooruit gegaan. En tja, zonder wrijving geen glans hè.

Ik heb die samenwerking altijd als prettig ervaren en meer nog vind ik je gewoon een heel fijn mens, altijd geïnteresseerd en zeker betrokken.

T. P.

Transdev – manager

Veelgestelde vragen

Welke organisaties hebben baat bij de inzet van een kwartiermaker?

In principe hebben allerlei soorten organisaties baat bij de inzet van een kwartiermaker! Het is niet afhankelijk van het soort organisatie. Wel is het zo dat een kwartiermaker wordt ingezet op het moment dat er sprake is van dat er ‘iets’ mag veranderen of er is een nog te ontginnen gebied, zoals de een uitbreiding van een dienstverlening of een service of de verruiming van het aanbod. In feite alles waar (organisatie)verandering bij komt kijken en medewerkers in beweging worden gezet.

Is er altijd en een kwartiermaker, én een projectleider nodig?

Nee dat is niet nodig. Het hangt af van het type verzoek dat er wordt gevraagd. Als kwartiermaker creëer ik samen met de organisatie vooral de strategische basis en voorwaarden om een verandering in te kunnen zetten. Vaak is het eindpunt van mijn inzet een plan van aanpak waarmee de daarvoor aangewezen projectleider verder kan. De rol als projectleider komt aan bod als er al sprake is van een vastomlijnd plan om aan te pakken. Ik kan in principe beide rollen oppakken mits het volgordelijk, eerst kwartier maken en dan project leiden, wordt aangepakt. Vaak stellen we daarvoor dan ook twee opdrachtovereenkomsten op.